Onlinekurs

Driva

Fakturering

2 minuters läsning
Senast uppdaterad

När du sålt din första produkt eller tjänst till en kund är det dags för fakturering, alltså att få betalt för det du sålt eller arbetet du utfört. Vare sig det är en liten eller större summa utformas en faktura som skickas till kunden. Såklart ingår då vissa lagar och regleringar kring hur denna skall se ut men det är inte så svårt som det kan låta. Nedan finner du alla delar du behöver för att skapa en giltig faktura.

Vad som ska ingå i en faktura:

  • Datum då du skrev fakturan
  • Löpnummer, d.v.s. en siffra som ökas för varje faktura som skickas
  • Namn, adresser till både säljare och kund
  • Vad för typ av produkt/tjänst fakturan inkluderar
  • Momsregistreringsnummer till både säljare/kund
  • Datum när produkten/tjänsten såldes samt användes
  • Tydliga anvisningar hur betalning skall ske
  • Angiven inkl eller exkl moms
  • Påföljder vid försenad betalning

Här ser du ett exempel på en fullständig faktura:

Fakturamall

Microsoft Word (.docx)

Förenklad faktura

En förenklad faktura kan användas till exempel då beloppet undergår 4000 kr. I detta fall är det fem saker som behöver skrivas med,

  • Datum då du skrev fakturan
  • Namn, adresser till både säljare och kund
  • Vad för produkt/tjänst det är
  • Momsen kunden ska betala

Kreditfaktura

Om den faktura som du först skrivit har blivit fel, kan du korrigera denna genom en kreditfaktura. Denna skickar du till kund om den tidigare fakturan blivit felaktig och inte skall betalas. (Kan även kallas kreditnota eller minusfaktura.)

Vad ska du göra om en kund inte betalar din faktura?

Om din kund väljer att inte betala fakturan du skickat kan det bero på flera olika saker. Ibland glömmer man, ibland kanske fakturan kommit på villovägar eller så kanske din kund helt enkelt inte kan betala den. Vad som än hänt så kan det vara bra att ta reda på varför betalningen inte genomförts. Det finns tjänster som skickar ut påminnelser för att förenkla din process.

För att undvika detta är det därför viktigt att poängtera i fakturan vad som sker om betalningen inte genomförs, såsom kreditränta.