Onlinekurs

Driva

Prissättning

2 minuters läsning
Senast uppdaterad

Att sätta pris på sin produkt eller tjänst kan kännas svårt, då det gäller att inte sätta ett för lågt pris men inte heller för högt.

För att ta reda vad som är ett bra pris att ta för din produkt eller tjänst kan du kan börja med att stapla upp alla dina kostnader. Vad kostar produkten för dig och vad som skulle vara ditt break even, alltså där intäkterna täcker kostnaderna.

De kostnader som du då borde räkna med är bland annat försäljning, semester, det administrativa och andra eventuella kostnader. Därefter kan du kika på vad vinsten behöver vara för att täcka kostnaderna samt bli en lönsam affär.

Något som brukar vara effektivt i prissättningsarbetet är att se över vad dina konkurrenter har för priser för liknande produkter/tjänster. Också då se över vad som urskiljer dig ifrån dina konkurrenter, alltså vad som får dina kunder att välja dig före dem.

Därför kan det ibland vara nödvändigt att göra en marknadsundersökning, där du funderar över vad just dina kunder skulle vara beredda på att betala. Samt få fram annan nödvändig information om den målgrupp du riktar dina produkter/tjänster mot.

När det kommer till just tjänster så brukar det vara antingen ett fast pris eller att kunden betalar tiden för utfört arbete. Däremot rekommenderas det att ha ett fast pris då det finns flera fördelar, tex så kommer din kund veta om kostnaden för det arbete som förväntas. Också kommer du som företagare kunna göra ditt arbete snabbare (om möjligt) utan att förlora intäkter. Alltså kan du effektivisera ditt arbete.